2010-05-Madrid

De Madrileense Vierdaagse – 21 t/m 25 mei 2010

Vrijdag 21 mei haalde Mike ons om 7.20 uur op. GJ moest nog even zijn koffer pakken …….. Gelukkig vertrokken we nog op tijd naar Schiphol, maar veel tijd hadden we daar toch niet nodig, want voor Easyjet passagiers is er alleen een soort Spar-winkel waar geshopt mag worden! Dus Loeki, helaas niks kunnen kopen. Na 2,5 uur vliegen waren we in Madrid waar tot onze verbazing alles om de Champions League draaide. De stad was overgenomen door Duitse en Italiaanse hooligans. Beetje jammer dat Mike dit voor zichzelf wilde houden; anders hadden we hem zeker in onze enorme koffer meegenomen! Slepend met drie koffers, rug- en fototas via alle kleuren van de metrolijn lukte het ons uiteindelijk het verhuurbedrijf te vinden alwaar we de sleutel van ons appartement moesten ophalen. Gelukkig was het appartement redelijk dichtbij, maar wel vijf hoog. Na 112 treden in een temperatuurtje van dertig graden te hebben beklommen, konden we eindelijk neerploffen.  De rest van de middag hebben we een beetje door de stad geslenterd en  in park El Retiro heerlijk tussen de Spanjaarden in het gras gelegen. Ons appartement ligt midden in het centrum dus we hebben ’s avonds lekker buiten voor de deur op een terras van onze eerste Spaanse tapas genoten om vervolgens voldaan in ons bedje te ploffen.

Zaterdagochtend eerst ontbijtinkopen gedaan (de bekende Spaanse ham, manchego en bocadillas) en met een goed gevulde maag begonnen we aan de Desigual-excursie; na drie winkels te hebben bezocht, konden we maar tot een conclusie komen: helaas niet goedkoper dan in Nederland (en ook de winkels zijn kleiner dan in de Kalverstraat). Dus de enorme koffer gaat weer half leeg mee terug. We passen ons snel aan: na de siesta gingen we om 22.00 uur naar een aanbevolen restaurant, helaas waren we niet de enige met dit idee, want het was vol. We waren blij dat we überhaupt ergens een tafeltje konden bemachtigen. Desalniettemin heerlijk gegeten.

De tijd vliegt, terwijl we dit schrijven is het alweer zondagavond. Vandaag zijn we naar de grootste vlooienmarkt van Madrid geweest (El Rastro), het Prado-museum (hier hangt Picasso dus niet) en een wandeling gemaakt uit de gids ‘100% Madrid’, die eindigde bij een leuk restaurant. Helaas ging de keuken pas om 20.30 uur open en hebben we maar een lunchgerecht genomen.

Maandag, alweer onze laatste dag in Madrid. Lekker in bed genoten van ons Spaans ontbijtje en de foto’s op de site geplaatst. Rond 12.30 uur het pand verlaten om met de metro naar Real Madrid-stadion (Bernabeu) te gaan. Hoewel we allebei niet veel met voetbal hebben, was het toch erg leuk dit te zien. Onze tocht voortgezet met de hop-on hop-off bus (Madrid Vision); heerlijk bovenin genietend van het zonnetje de laatste bezienswaardigheden gefotografeerd. Rond 15.30 uur een tapas-lunch genomen; nog wat gewinkeld en sushi en sashimi meegenomen om thuis op te eten. Moe, maar voldaan terugkijkend op vier heerlijke dagen Madrid gaan we op tijd naar ons bed, want de wekker gaat om 4.15 uur. Marlies, we zien je morgenochtend op Schiphol!

Weetjes:
* een Madrileen spreekt nauwelijks Engels
* op uit eten na verschillen de prijzen hier niet met Nederland
* Iny is zakken gerold door een zigeunerkind van ongeveer 10 jaar en gered door een Spaanse dame; waarna ‘kindlief ‘ mijn eigen portemonnaie aan me teruggaf! Hoe ze het doen, weet ik niet, maar ik heb dus totaal niet gemerkt dat mijn rugzak werd open geritst.